Fototips: Bländarprioritet


BLÄNDARPRIORITET
(även kallad tidsautomatik) är utan tvekan det populäraste valet av exponerinsinställning bland systemkamerafotografer. Inställningen är halvautomatisk, vilket innebär att du väljer bländarstorlek & kameran automatiskt en passande slutartid. Den är ofta märkt med A eller Av (Aperture vale) på kameran & är användbar för i princip alla slags bilder. Läget är speciellt populär bland landskaps- och porträttfotografer som vill få full kontroll av skärpedjupet & hur mycket av bilden som ska vara skarp. Landskap är oftast fotograferade med så liten bländare som möjligt, för att få så mycket av bilden som möjligt skarp, medan porträttfotografen oftast väljer en större bländare för att få bakgrunden ur fokus.  - Fotoguiden

Vad är bländare?
Bländaren fungerar på samma sätt som ögats pupill (iris). Den reglerar mängden ljus som kommer in i kameran. Bländarens öppning anges i bländartal, tex f/2.8 eller 1:2:8 vilket innebär objektivets största bländare. (bländarens storlek finns angivet på objektivet) En stor bländare har en låg siffra, ex. f/1.4, medan en liten bländare anges i en hög siffra., ex. f/32. På zoomobjektiv anges bländaren för kortaste och längsta brännvidd, till exempel f/4-5.6

Vad är det för skillnad mellan f/1.4 & f/32?
Du ser skillnaden i s k "skärpedjup", dvs stort resp. kort skärpedjup.

Stort skärpedjup får du när du ställer in en liten bländare som f/22, vilket kräver en längre slutartid. Nackdelen är att det lätt blir kameraskak eller att motivet rör sig. Lösningen är att använda stativ eller höja ISO-värdet för kortare slutartid.

Kort skärpedjup kräver precis fokusinställning, speciellt när du fotar i macro, där minsta fel i fokuseringen kan orsaka att hela bilden hamnar ur fokus. Fördelen är kort slutartid.

Vad är skärpedjup?
Skärpedjup är ett uttryck för det område i en bild som upplevs som skarp. Området ligger framför & bakom den faktiska fokuspunkten. Skärpedjupet kan sträcka sig från några millimeter till att täcka ett helt landskap.  För normal fotografering börjar skärpedjupet en tredjedel framför fokuspunkten & slutar två tredjedelar bakom. I macrofotografering skiljer det sig lite där skärpedjupet är ungefär jämt fördelat framför och bakom fokuspunkten.

Fotoexempel
Vill du fota en blomma och få bakgrunden ur fokus, använd en så stor bländare som möjligt (f/2.8).
Ska du fota en åker och vill ha med alla detaljer, använd så liten bländare som möjligt (f/22).

Större bländare - desto oskarpare blir det som hamnar ur fokus.
Ju närmare motivet är kameran desto mindre kommer skärpedjupet bli.



- Hoppas ni förstår & annars är det bara att fråga! Jag är absolut ingen expert, men jag får svara så gott jag kan! Rätta mig om det finns några fel i texten, eller om det är något viktigt jag har glömt :) -

Källa: Fotoguiden (tidning) & Grafiskt Forum

1 Kommentarer
PERFEKTIONIST:

sv: Jag bara älskar Grönan! :D



I sommar har jag bland annat varit på min mormor och morfars landställe och firat midsommar där, varit på Gotland, i Stockholm, Campat i Gränna två nätter, och sommarjobbat. :) Vad har du hittat på? :D

2010-08-23 | 16:33:00
URL: http://perfektionist.se


Här får du svar på några vanliga frågor! :)

FOTO
- Jag fotograferar med min systemkamera, Canon EOS 500D. [Länk]
- Foton redigerar jag i programmet GIMP & Photoshop CS5!
- Alla foton är tagna av mig, om inte annat anges. ©

DESIGN
- Jag gör mina designer i programmet GIMP & Photoshop CS5
- Jag gör tyvärr inte gratisdesigner då jag inte har den tiden.
- Jag hjälper dig gärna om du har problem med kodning! (I mån om tid..)

KOMMENTARER
- Alla kommentarer godkäns!
- Inga spamkommentarer tack!
- Jag svarar på alla kommentarer så fort jag hinner!
- Det är okej att ge kritik, så länge det inte är överdrivet.

ÖVRIGT
- Har du andra frågor är det bara att fråga på! :)
- Kom ihåg att du aldrig är anonym!
- Har du ingen blogg? Då svarar jag på din fråga här! :)


Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

URL/Bloggadress

Kommentar











Hejsan alla läsare!
Jag heter Linda och är en glad, lite sprallig trettonårig tjej bosatt i Stockholm! Jag brinner för fotografering och fotar med min Canon systemkamera. Jag har en rad andra intressen också, så som design, mat, musik, djur & natur, bloggen & utöver detta ännu mer!
Läs mer om mig här


I BLOGGEN
vill jag visa foton jag har tagit, och blanda dessa med min vardag, mode & design. Bloggen är som en fotodagbok, fylld med massa olika roliga saker. För att inte missa något nytt & spännande, kan du alltid lägga till mig på bloglovin här nedan! :)

Kontakt: [email protected]




bloglovin



 AKTUELLT
 Nu har jag äntligen köpt en  systemkamera! Den 8/6 blev en  efterlängtad Canon EOS 500D min,  och jag är jätteglad! Återstår bara  att lära sig lite mer om den! :)


RSS 2.0