Angående plaggbilder



Det har varit många disskusiorner kring huruvida man får använda bilder på olika plagg från klädbutikshemsor till bloggar. Många gör olika collage där de listar olika plagg som de gärna vill ha osv. Frågan är; Får vi bloggare använda deras bilder till våra bloggar? Många tycker väl att det är en självklarhet, eftersom vi gör reklam för butikerna. Men det hela handlar om copyright, och vem som egentligen äger rätten till bilderna. För att vara säker på vilka butiker som tillåter användning av deras bilder till bloggar, har jag frågat dem.

Jag har bloggat om det här tidigare; {länk}

Jag har mejlat till sex butiker vars bilder oftast används till olika "modecollage";
H&M, Kappahl, Lindex, Gina Tricot, Cubus och Topshop.

Fyra av dessa har svarat idag (5 mars) och de andra två väntar jag fortfarande på svar från.
Jag har ställt samma fråga till alla 3, nämligen;

"Får man använda era plaggbilder på bloggar?"




Cubus var de som svarade snabbast. De tillåter inte att man använder deras bilder från huvudsidan, utan hänvisade till denna sida,{länk}, som är en undersida till cubus.com. Där finns det plaggbilder som är fullt tillåtna att användas.


H&M svarar att de inte har några publiceringsrättigheter till bilderna då de ägs av fotografen. M a o är de inte tillåtet här heller att använda bilderna. De hänvisade till en annan sida, men när jag kommer till den är den bara till för journalister. Kort; H&M's bilder får inte användas på något sätt.


Gina tillåter att man använder deras bilder på bloggar, så fritt fram att göra Gina-collage :)


Topshop svarar att de inte kan besvara frågan... ?


Har inte svarat än..


Lindex tillåter att man anväder deras bilder till bloggar, så länge man anger att produkten kommer från Lindex. De har även utvecklat en smart funktion för bloggare; gå till Shop Online - välj produkt/plagg - klicka på ladda ner. Bilden laddas då ner till din dator och du kan lägga upp den på bloggen! :)



Om copyright och upphovsrätt kommer jag skriva ett inlägg om lite senare. Annars kan ni bara skriva in orden i google och läsa mer där.

Har du några frågor? Ställ din fråga här!

8 Kommentarer
Helene:

åh, jag har läst allt nu. FAN VAD DRYGT!! inget ifrån H&M, det är fan bästa butiken ;O aja, tur att gina inte är så dumma i huvudet :P

2010-03-05 | 17:14:38
URL: http://hholmstedt.blogg.se/
Cajsa:

sv: Jo, jag också... hm, jag får väl se ;) ska du kolla let's dance ikväll då? :D

2010-03-05 | 17:31:53
URL: http://lovelycajsa.blogg.se/
Runa:

Sv: jo tack det är bra, kul att höra :D



Vet du om det finns glitter spray på kicks :D?

2010-03-05 | 17:36:41
URL: http://runizen.blogg.se/
Cajsa:

sv: Okej ;) jag tycker det är rätt mysigt! :)

2010-03-05 | 17:51:53
URL: http://lovelycajsa.blogg.se/
Runa:

Sv: okej tack =)

2010-03-05 | 17:57:04
URL: http://runizen.blogg.se/
KJS *FOTOBLOGG*:

haha ap ;)<3 JAPP :D jag ska checka let's dance, ska du? ;$

2010-03-05 | 18:30:26
URL: http://photoblixt.blogg.se/
JULIAS FOTOBLOGG:

sv: Njae, inget speciellt roligt de senaste dagarna ha, ha! :P bara massa plugg :b Själv då? :)



Ps. Bra inlägg! :D Bra att veta sånt faktiskt :)

2010-03-05 | 19:27:38
URL: http://nikons.blogg.se/
Ninnis fotoblogg:

Svar: Det är bara veckan som kommer vi har det. Annars går vi i skolam på måndagar och tisdagar:)

2010-03-05 | 20:21:13
URL: http://missebonie.blogg.se/


Här får du svar på några vanliga frågor! :)

FOTO
- Jag fotograferar med min systemkamera, Canon EOS 500D. [Länk]
- Foton redigerar jag i programmet GIMP & Photoshop CS5!
- Alla foton är tagna av mig, om inte annat anges. ©

DESIGN
- Jag gör mina designer i programmet GIMP & Photoshop CS5
- Jag gör tyvärr inte gratisdesigner då jag inte har den tiden.
- Jag hjälper dig gärna om du har problem med kodning! (I mån om tid..)

KOMMENTARER
- Alla kommentarer godkäns!
- Inga spamkommentarer tack!
- Jag svarar på alla kommentarer så fort jag hinner!
- Det är okej att ge kritik, så länge det inte är överdrivet.

ÖVRIGT
- Har du andra frågor är det bara att fråga på! :)
- Kom ihåg att du aldrig är anonym!
- Har du ingen blogg? Då svarar jag på din fråga här! :)


Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)

URL/Bloggadress

Kommentar











Hejsan alla läsare!
Jag heter Linda och är en glad, lite sprallig trettonårig tjej bosatt i Stockholm! Jag brinner för fotografering och fotar med min Canon systemkamera. Jag har en rad andra intressen också, så som design, mat, musik, djur & natur, bloggen & utöver detta ännu mer!
Läs mer om mig här


I BLOGGEN
vill jag visa foton jag har tagit, och blanda dessa med min vardag, mode & design. Bloggen är som en fotodagbok, fylld med massa olika roliga saker. För att inte missa något nytt & spännande, kan du alltid lägga till mig på bloglovin här nedan! :)

Kontakt: [email protected]




bloglovin



 AKTUELLT
 Nu har jag äntligen köpt en  systemkamera! Den 8/6 blev en  efterlängtad Canon EOS 500D min,  och jag är jätteglad! Återstår bara  att lära sig lite mer om den! :)


RSS 2.0